اسلامی: کشتی ها نباید بیشتر از نرم در بنادر بمانند خبرنگاران

به گزارش مهسان بلاگ، وزیر راه و شهرسازی گفت: کشتی ها نباید بیشتر از نرم در بنادر بمانند و با تأخیر کار آن ها انجام شود. سازمان بنادر باید نقش حاکمیتی خودش را در بنادر به بهترین شکل ایفا کند

اسلامی: کشتی ها نباید بیشتر از نرم در بنادر بمانند خبرنگاران

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در نشست سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی اضافه نمود: پیشتر تاکید داشتیم که باید قابلیت عملکرد بنادر را به شکل جدی و گسترده افزایش دهیم و این مساله باید در بهره وری راندمان بنادر هم از لحاظ مدیریتی و سیستم و همچنین تجهیزات به یک نقطه استاندارد بین المللی برسد.

اسلامی ادامه داد: به این ترتیب باید زمان انتظار برای تخلیه و بارگیری از پذیرش تا خروج شناور در کوتاه ترین زمان و در بهترین شرایط و نازل ترین قیمت باشد تا یک فضای رقابتی را به وجود بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که سازمان بنادر و دریانوردی لازم است نقش حاکمیتی خودش را به بهترین شکل ایفا کند، گفت: کشتی ها نباید بیشتر از نرم در بنادر بمانند و با تأخیر کار آن ها انجام شود. سازمان بنادر باید نقش حاکمیتی خودش را در بنادر به بهترین شکل ایفا کند و نباید اجازه داده شود تعلل سازمان های دیگر در عملکرد بنادر خلل ایجاد کند.

وی در خصوص لزوم توسعه سرمایه گذاری در بنادر که باید به شکل هدفمند انجام گیرد، شرح داد: تقاضا ها برای سرمایه گذاری در بنادر باید با اهداف ما تطابق داشته باشد. به این ترتیب در راستا توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذار باید فراخوان ها به شکلی باشد که منطبق بر برنامه های توسعه ای در نظر گرفته شده باشد.

اسلامی اضافه نمود: باید روی این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم تا در تجارت جهانی و برای دستیابی به اهداف بزرگ اقتصادی به ویژه در بحث تبادلات تجاری اوراسیا و اقیانوس هند و معادلاتی که ما را در چهارراه جهانی قرار داده است، به بهترین شکل ایفای نقش داشته باشیم.

وی گفت: در کریدور شرق و غرب و شمال و جنوب باید بتوانیم کسب و کار هایی را رونق دهیم که تسریع کننده و شتاب دهنده کسب و کار های لجستیکی و اقتصادی بین شرکت هایی باشد که درگیر این فرآیند هم در حوزه اوراسیا و هم اقیانوس هند هستند.

اسلامی ادامه داد: به این ترتیب با مذاکرات و تبادلاتی که با کشور های منطقه وجود دارد و اهدافی که آن ها پیگیری می کنند، مهم است که سرمایه گذاری در بنادر هم با همین رویکرد انجام گیرد تا کارساز و اثربخشی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه نمود: در این شرایط یکی از مباحث مهم در راستا توسعه سازمان بنادر و در نیل به اهداف آینده، بحث کشتیرانی و توسعه ظرفیت دریانوردی است. ایران کشوری بزرگ و دریایی است که متأسفانه از فرصت های علمی، فناوری و اشتغال دریایی حداقل بهره وری را داشته ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته شعار دریانورد ایرانی و ناوگان ایرانی مطرح شد، لازم است برای این کار هدف داشته باشیم که یکی از آن ها ایجاد خطوط جدید کشتیرانی است. خطوطی که بتواند بخشی از اقتصاد دریایی را در بر داشته باشد؛ چرا که ما هم اکنون کمتر از یک درصد جهان در این حوزه فعال هستیم.

اسلامی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی نباید تصور قبل را داشته باشد. بر این اساس برای ایجاد خطوط کشتیرانی جدید که می توانند سهم لجستیک بالاتری برای کشور به ارمغان بیاورند باید برنامه های کیفی و کمی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در این زمینه تجهیز بنادر به ظرفیت رو-رو برای ریل و کامیون از ضرورت های اجتناب ناپذیر است که در دریای شمال و جنوب باید به آن پرداخته شود. به این شکل می توانیم به افزایش راندمان و جابه جایی بار های فاسدشدنی به خصوص میوه و تره بار کمک کنیم تا خیلی زود به مقاصد خود برسند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز ما در کشور ظرفیت مازاد تولید محصولات باغی و پروتئینی را داریم که باید بتوانیم این محصولات را از مزرعه تا بندر با کمک از حمل و نقل ترکیبی با حداکثر سرعت و راندمان جابه جا کنیم. به همین منظور ظرفیت گذاشتن روی ریل و رو-رو لازم است با عنایت ویژه از سوی سازمان بنادر گسترش پیدا کرده و دنبال شود.

اسلامی شرح داد: در یک برنامه 14 ساله از 86 تا به امروز حدود 30 هزار میلیارد تومان به نرخ ثابت توسط بخش خصوصی و دولت سرمایه گذاری شده و ظرفیت بنادر در این مدت 3 برابر افزایش پیدا کرده است. مسأله ای که بیانگر این است که به شکل معین استعداد جذب سرمایه در بنادر روزافزون است.

وی گفت: اگر سازمان بنادر برنامه محور حرکت کند با تثبیت یک برنامه 5 ساله، می توانیم هدف 500 میلیون تن در سال را دنبال کنیم که لازم است برای فراخوان الزامات این سرمایه گذاری هم اکنون طرح ریزی داشته و در این مدت افزایش ظرفیت و تحول را ببینیم. قطعاً توسعه خطوط کشتیرانی می توانند در شکوفایی اقتصاد ایران نقش ایفا کرده و فرصتی برای رونق اشتغال و تولید در کشور باشد.

مجله ابوذریون: نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

عکسفا: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 79464

به "اسلامی: کشتی ها نباید بیشتر از نرم در بنادر بمانند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسلامی: کشتی ها نباید بیشتر از نرم در بنادر بمانند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید